Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 5 oktober 2009

Veckans viktigaste beslut är...


Hösten är kommen på allvar och det är en ny vecka. Ett oskrivet blad. En fräsch måndag...

När du läser detta har du redan gjort ett antal val idag och redan fattat ett antal beslut. Det är väl skönt att vi slipper att överväga varje beslut vi tar. Ska jag vakna/inte vakna? Vänster eller höger fot först på golvet? Ska jag gå på toa/inte gå? Vilken strumpa ska jag ta på först? Ska jag äta/inte äta? Borsta tänderna med vänster eller höger hand? De flesta beslut vi tar är automatiserade beslut. Saker som vi gör utan att tänka på det och saker som vi gör av vanans makt.

Tänk om du skulle medvetandegöra några beslut varje dag; idag ska jag borsta tänderna med andra handen, idag ska jagtill bussen/jobbet, idag ska jag gå upp direkt när klockan ringer...

Hur skulle dessa små justeringar kunna förändra ditt liv? "Inget alls" svarar du. Och du har rätt! På några dagar blir det ingen skillnad, men efter två veckor, två månader, två år?

Du ändrar inte direkt på resultatet, men på riktningen.

Jag började regelbundet att gå ut med alla våra vuxna hundar ca 1 timma/dag (5 dagar i veckan blir det oftast...) för 1,5 år sedan. Idag när jag missar promenaden märker jag det redan på andra tredje dagen. Vanan sitter där!

För fyra år sedan la både jag och min fru om vår kost. Första vecka fick vi hela tiden "tänka till" inför varje måltid. Och tänka om. Efter två veckor märkte vi att det började funka allt bättre och vi mådde bättre! Efter ett bara tre månader ansåg vi själva att "vi fuskade" när vi bröt ifrån vårt invanda sätt att äta. Det handlade bl a om att äta fruktsallad och juice till frukost, dela på proteiner och kolhydrater vid måltiderna och att dricka vatten (2-3 liter/dag, i huvudsak mellan måltiderna). Vanan sitter där!

Vilket är ditt viktigaste beslut denna veckan?
- på kort sikt?
- på lång sikt?

Bestäm dig och genomför. Att ha uthållighet och "vänta" på ett resultat i ett längre perspektiv ger oftast en större belöning.

Vilken belöning ser du fram emot?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails