Av någon konstig anledning är det många som inte kan vara öppna för andras perspektiv, åsikter och idéer. Jag har varit projektledare på reklambyrå under 5 år. På en reklambyrå lever man på att sälja sina idéer. Eller för att citera en av mina förebilder och chefer, Leif Einarsson, grundare av UniMedia (en föregångare inom direktmarknadsföring) dessutom en sann entreprenör ändå ut i fingerspetsarna:
"Här blir inte idéerna gamla, vi säljer dem!"
Redan författaren Moa Martinsson har uttryckt:
"Det är med idéer som med barn. Man gillar bäst sin egna."
Hur kommer det sig, egentligen?
Nya idéer och förändring genomgår ofta tre faser:
1. Förlöjligande.
2. Motstånd.
3. Accept.
Kan du känna igen det själv?
Fas 1: "Ingen bra idé..." "Kommer aldrig att funka, barnsligt enkelt..." "Hur kan du tro att ..."
Idén fördummas och förlöjligas. Så enkelt kan det helt enkelt inte vara. Stå upp för din idé - tro på dig själv och din idé. Ge dig inte!
Fas 2: "Har vi provat, funkar inte..." "Kommer aldrig att gå..." "Ingen idé"
Nu börjar moståndet. Vi gillar det kända och har svårt för det okända. Vi väljer tryggheten framför nytänkande och potentiell otrygghet. Vi vet vad vi har men inte vad vi får. Tänk om livet attackeras på det sättet, hela tiden, då blir det ingen utveckling. Som tur är är fasen övergående. Men oftast inte av sig själv. Det kan vara fel tid för idén, men idén är fortfarande en idé.
Idéen är kanske inte klar, det är inte dig som det är fel på. Tänk på det!
Fas 3: När väl idéen accepterats och sedan genomförs då händer det att många rusar till. "Vad var det jag sa, det var en bra idé." Och ännu hellre "Va, är det något nytt? Så har det väl alltid varit?"
Får du en idé stå på dig. Tror du på den. Utveckla den och prova. Om vi inte haft människor som varit övertygade om sina idéer hade vi inte inte haft telefoner, glödlampor, datorer, notislappar, bilar, ja listan kan göras lång.
Vilken är din idé som du inte förverkligat?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar