Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 19 oktober 2009

Varför bloggar jag?

En ny vecka har tagit sin början. Jag såg en härlig film i helgen tillsammans med min fru, "Julia och Julie".

Filmen väver samman två historier:
Historien om Julia Child, banbrytande kokboksförfattare genom att introducera det franska köket för amerikanerna. Originalet utkom 1961 och svensk översättning av reklammannen Leon Nordin 1985, "Det goda franska köket". Kolla bland dina kokböcker, eller hos dina föräldrar. Vi hade den bland kokböckerna.

Och historien om Julie Powell som i brist på annan meningsfull sysselsättning börjar blogga. Inte helt planlöst, utan genom att bestämma sig för att på 365 dagar arbeta sig igenom alla 524 recepten i Julia Childs bok "Mastering the art of French cooking".

Båda två drevs av att finna något vettigt att göra. Julia gick i kockskola och skrev efter många år kockboken som blivit en storsäljare. Julie hade ett rutinartat jobb och saknade lusten. Julia gillade att äta god mat, som medföljande till sin diplomatman stationerad i Paris. Julie älskade att laga mat.

Återkommande tema är att ha roligt, tro på sig själv och våga misslyckas. Det är bara att resa sig upp igen och gå vidare...


Varför skriver jag då detta filmtips på en blogg om personlig utveckling?

För mig blev filmen, förutom en härlig filmupplevelse, en metafor för mitt eget bloggande. Jag funderar själv emellanåt varför jag börjat blogga, sedan 1 februari har det blivit över 200 inlägg kring personlig utveckling, beteende, kommunikation, mental träning med mera. Och bloggen "100% Åkerman - Coachtipset.se" är inte den enda sajten jag driver.  

Vad är det då som driver mig? 

Jag har ingen aning hur många som läser min blogg och ännu är det inte speciellt många som kommenterar det jag skriver. Är det någon som läser överhuvudtaget? Det var en fråga som Julia Child ställde sig också när motivationen att fortsätta sviktade. För henne tog det många timmar varje dag att laga alla komplicerade recept. De "recept" jag ger är ofta enklare, men tar ändå en stund varje dag. Jag har en bok där jag skriver ned alla uppslag jag får och utifrån dessa blir det sedan blogginlägg. Tillsammans med Veckans Coachtips lägger jag nog mellan 5-7 timmar i veckan på att uppdatera blogg och skriva coachtips.

Vad driver mig då?

Givetvis vill jag bli läst. Men framförallt vill jag påverka människor till att se nya perspektiv, tänka annorlunda och göra annorlunda. Något som jag gör i min professionella gärning som inspiratör och perspektivskapare.

Givetvis vill jag gärna få kommentarer. Respons, kommentarer och reflektioner gör att jag får ännu mer energi att dela med mig. Det är genom reflektion och dialog vi kan växa. Och det är just det jag vill, dela med mig för att växa.

Väldigt ofta är det självklarheter som jag bloggar om, men ändå saker som vi inte reflekterar över speciellt ofta i vår vardag. Och jag får själv stanna upp och reflektera, det finns inte många sätt som är bättre än att själv skriva ned det du funderar över. Bloggen blir min "öppna" dagbok i personlig utveckling. Men du kopplar inte inläggen direkt till dig själv kanske du tycker. Den är inte självutlämnande med massa privata bilder och kommentarer. Nä, och det är medvetet.

En av de viktigaste värderingar som jag har är dock att vara en förebild och leva mitt budskap. Och det må jag säga är en ständig träning. Alla vet att en vältränad kropp kommer inte av sig själv, men många tror att en vältränad knopp har man bara. Så är inte fallet, det mentala behöver också tränas. Det vill jag bidra med. Inspiration, reflektion, övningar för dig att utvecklas genom och med. Mentala styrkepiller för ett rikare liv och arbetsliv.

Eller som Ingvar Kamprad har sagt:
"Tror du att du är färdig kan du lika gärna lägga dig ned och dö."

Något som han är ett levande bevis på.

Jag drivs av en passion för att lära mer, inspirera och ge energi till andra, samtidigt som jag utvecklas och växer själv som människa. Denna blogg är en del. Och nu kan jag inte sluta. När du brinner för något och det blivit en vana kan inget stoppa dig, eller hur?

Som vanligt kan jag inte undslippa frågorna. Frågor får oss att stanna upp och tänka till. Och det är det som är svaret på frågan:

Varför gör jag detta? För att få dig att stanna upp och tänka till.

Vad drivs du av? Om du skulle blogga, vad skulle det handla om?
Varför gör du det du gör? Och vad skulle du vilja göra mer av?


Vill du har fler tips, tankar, citat, verktyg - gå till http://www.coachtipset.se



PS: Jag vill gärna att du hör av dig, kommenterar eller på annat sätt sprider mitt budskap vidare. Det ger mig energi. Jag känner stor tacksamhet för att du läser min inlägg. Och när du sedan agerar blir jag stolt och mitt syfte är uppnått.

PPS: Visst är det märkligt med PS i skrift idag. Förr när man inte kunde sudda så enkelt var det naturligt att göra ett tillägg: "påtänkt senare". Men idag?

3 kommentarer:

AnneliH sa...

Jag läser din blogg varje dag sedan jag hittade den för några månader sedan. Inspiration och tankeväckande är bara förnamnen...på din blogg.
Jag vet inte hur jag hittade hit men det är jag tacksam för. Jag behöver fylla på med posivitet varje dag.
Tack för att du skriver.

Patric sa...

Jag gillar dig!

100% Åkerman sa...

Tack för upplyftande kommentarer! Lovar att fortsätta, fortsätta, fortsätta... /Kenth :-)

Related Posts with Thumbnails