Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

fredag 29 januari 2010

Sagan om den framgångsrike majsodlaren

Det var den framgångsrike majsodlaren som fick fina skördar år efter år. Han vann utmärkelser för god kvalitet och stora skördar. Han rönte affärsmässig framgång när han också fick bra betalt för sitt jobb.

En vår uppmärksammade dock en reporter att bonden varje vår gick runt till de omgivande majsodlarna och gav dem flera säckar av sina egna prima majskärnor, utsädet som han själv använde på sina åkrar. Reportern kunde inte hejda sig utan tog kontakt och undrade om han blivit galen. 

"Nej svarade bonden lugnt." Och fortsatte: "Så här har jag gjort i alla år. För om grannen sår undermålig majs på sin åker finns en risk att det deras frön sprider sig över på mina marker och utarmar och försämrar min kvalitet. Därför delar jag med mig av mitt utsäde..." 


Reporter nickar förstående och tillägger: "Jag förstår, men då kommer ju dina grannar också att få en bra skörd..." "Ja, det är alldeles korrekt svara bonden lugnt" med en röst som visar på att samtalet därmed är över.

Vad blir din reflektion?

2 kommentarer:

www.säljet.se sa...

Det var två säljare som åkte till ett varmt fjärran land för att sälja skor. Efter bara några dagar så ringde ena säljaren hem och sa "det är inte lönt, de använder inte skor här"... Samma dagar ringde den andra säljaren hem till kontoret "Detta är helt sjukt, skicka hit alla skor för det finns ingen här som har skor, jag kan sälja hur många som helst"

Det handlar om mental inställning och att se möjligheter.

100% Åkerman sa...

Så rätt och så klokt. Det du fokuserar på får du mer av. Tack för inlägget! /Kenth =))

Related Posts with Thumbnails