Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

torsdag 21 januari 2010

Dags för årlig kontroll

Förra veckan fick pelletsbrännare i källaren en årlig service för att fungera optimalt. Ett byte av tändenhet i brännaren och pannan kan fortsätta värma vårt hus under lång tid framöver. Dessutom resurssnålare!

Igår hade jag bilen på 5 000 mila service, allt för att den ska fortsätta att funka utan problem. När det gäller maskiner och bilar sköter vi serviceintervallerna enligt handboken. Vi ser om vårt hus helt enkelt.

Men hur är det med ditt egna hus? Din kropp och hälsa?

I dag var jag på en gedigen hälsokontroll, alla tänkbara prover och genomgång med läkare kring mitt hälsotillstånd. "Fin hälsostatus!" blev utlåtandet. "Då ses vi om två år igen", sa läkaren."Absolut!" svarade jag. "Och då med ännu bättre hälsa, i alla fall inte sämre." tillade jag. Läkaren log glatt. "Det är rätt inställning..."

Nästa vecka är jag inbokad för en stund hos tandläkaren. Har inga problem och förväntar mig att det ska gå "smärtfritt". Med mycket god hälsa och ett utmärkt tandstatus kan vän av ordning fråga sig; Varför gör du då årliga kontroller?

  • Vill du att bilen ska funka varje morgon när du kommer ut, även om det är minus 15 grader? 
  • Vill du ha varmt vatten när du duschar på morgonen? 

Lätta frågor, jag vet. Men ändå är det många som hoppar över sin årliga servicecheck. Du har bara en kropp och den ska räcka resten av livet. Personligen hade jag tänkt att det skulle vara länge till.


Ta hand om dig själv, din kropp och din hälsa. Ingen annan lär göra det åt dig.  

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails