Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 31 augusti 2009

Viktighetsprincipen - vaccinera dig!


Jag lägger ofta fokus på "gör det som är viktigt" när det gäller råd om att ta hand om sin tid. Gör det som är viktigt (för dig) gäller också för att bibehålla och skapa energi. Och det viktigaste är att: det är viktigt för dig. Givetvis går det inte alltid att göra det som är viktigt för dig, då lär du inte ha några väsentliga relationer kvar småningom. En förnyad vaccination med "omtanke och omtänksamhet" behöver vi alla ta och en del människor oftare än andra. Att ge av dig själv och göra "insättningar" på andra människors emotionella bankkonton blir en avgörande faktor.

Viktighetsprincipen gäller också när det gäller att odla dina relationer; till nära och kära, kollegor eller kunder. Att få andra att känna sig viktiga, respekterade och behövda är nog en av de mest grundläggande idéer som hjälper dig mest i relation till andra. Stephen R Covey skriver i sin eminenta bok, De sju goda vanorna (eller Leva och verka till 100%) om att förstå andra.

"... gör det som är viktigt för den andra personen lika viktigt för dig själv som den andra personen är."

Ett par exempel:

Igår var det dags för hundutställning för min fru Annika och fyra av våra hundar. Hunduppfödning är hennes stora intresse och hobby, där ingår även utställningar för kvalitetsbedömning och meritering. På morgonen hjälpte jag till att packa bilen, hundsläpet, bar fram burar, tvättade en bur med mera. Inte för att jag älskar att göra det, inte för att min största hobby är hundutställning (jag skulle inte ens med), utan för att jag älskar min fru. Och för henne är hundarna och utställning viktigt. Då är det också viktigt för mig. Att det sedan blev strålande resultat gör ju inte saken sämre...

Igår kväll var jag på fotbollsmatch med min son och hans kompis (IFK Göteborg-Elfsborg). Jag är ingen stor fan av fotboll, men jag var ändå där och hade dessutom kul. Återigen, jag var inte där för att jag älskar fotboll, utan för att jag älskar min son. Han brinner för fotboll; att spela fotboll, att prata fotboll, att träna, att spela fotboll på PS2... Fotboll är viktigt för honom, Emil är viktig för mig. Därför var också jag där.


"Det finns inga stora handlingar, bara små handlingar som utförs med stor kärlek."
-
Moder Teresa

PS Att jag sedan har möjlighet att använda ovanstående exempel för att kunna skriva detta inlägg ger mervärdet till mig. Detta är viktigt för mig. Med en stark för hoppning att det också ger dig som läsare nya tankar, idéer och influenser.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails