Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

fredag 14 augusti 2009

Använd 60-5-regeln och spara tid


Om du skulle ägna 60 minuter åt något nu för att senare spara 5 minuter varje gång du gjorde det, skulle det vara intressant?

Små saker som att leta efter rätt kvitto, lösenordet till inloggningen eller nyckeln till förrådet tar tid och energi. Dessutom kan det få den mest lugna personen att stressa upp sig och "leta ihjäl sig". Kanske har du själv minne av att ha letat på samma ställe flera gånger utan att finna det du söker och någon annan sedan hittar det på just den platsen. Eller att du frenetiskt skriver in samma lösenord, om och om igen och hoppas på att det någon gång ska ha ändrats istället för att kollla upp det rätta.

Har du funderat på hur mycket tid du lägger ned på att vara oorganiserad? Själv är jag inte världens mest strukterade människa och får därför arbeta på detta emellanåt. Just nu flyttar jag mitt kontor och har alla möjligheter att skapa den ordning och struktur jag vill. För att varje gång jag gör något kunna göra det enklare, smidigare och som bonus snabbare. Ibland får enkelhet i vardagen kosta, det är ett resonemang jag och min fru lever efter. Och i många fall är det bara den extra tiden det kostar för att en gång för alla få strukturen.

Ägna en timma åt något (rensa ut, städa, sätta in i pärmar, skriva listor, möblera om...) för att spara 5 minuter - om och om igen!

Ytterligare exempel: skaffa fler pärmar (eller färre pärmar), ändra rutiner, lär andra hur man gör rätt, lär dig själv göra rätt (läs manualen), lär dig programvaran, diskmaskinen, telefonen etc bättre, organisera dina saker, planera dina dagar...

Vad skulle du vinna på att lägga lite mer tid nu för att spara den varje gång du sedan gör det?

När dessa orden är skrivna har jag samtidigt skrivet ett "tips från coachen" för www.coachtipset.se. Som sedan när jag varje gång behöver ett bra tips kan gå tillbaka till "min egen databas" och skriva ut det. Sparar mig tid och ger också dig och alla andra nya tips, resurser, tankar och idéer.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails