Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

onsdag 18 november 2009

Vilka piller går du på?

Jag får ibland frågan: "Vilka piller går du på?" och då syftar man på min energi, positiva inställning och lösningsfokus. "Livet!" brukar jag svara. Och egentligen är väl det tillräckligt. Livet i sig är ett mirakel. Och ju äldre jag blir, desto mer fascinerad blir jag av vad som skapar liv. Och då tänker jag inte på "blommor och bin" ;-)


Kan man vara:
- för positiv till tillvaron och livet?- för ambitiös?
- för glad? - för pysslig? 

... så länge man själv mår bra?

Inom marknadsföring talar man om SWOT-analys, styrkor, svagheter, hot och möjligheter (strengths, weaknesses, threaths, opportunities). Vilka är dina styrkor? Se dina styrkor, men var också uppmärksam på vad som kanske ibland blir "för starkt"...


Två av mina egna starkaste sidor är just energin och den positiva inställningen.




När man talar om personlig utveckling nämns ofta att du ska satsa på dina styrkor och glömma svagheterna.  Sir Richard Branson, superframgångsrik entreprenör med stor passion för människor och idéer har uttryckt det på följande sätt:

Vad man är dålig på är faktisk inte intressant för andra och borde sannerligen inte vara intressant för en själv heller. Hur framgångsrik man än är i livet så kommer det alltid att finnas fler saker man är dålig än bra på. Så låt inte dina begränsningar sänka självförtroendet. Lägg dem åt sidan och fokusera på dina starka sidor. 

Jag uppmanar dig, precis som Branson själv gör: läs stycket ovan och sätt utropstecken efter varje mening. Du är ändå bäst på att vara du, eller hur? Med alla dina unika sidor. Sidor som både kan hjälpa och stjälpa dig förstås, men ändock unika förmågor.

Fundera på:
Vilka kvaliteter hjälper dig? Och ibland kanske stjälper dig?
Vilka positiva egenskaper ligger bakom? Vad behöver du eventuellt öva mer på?

"Du är vad du tänker, men blir vad du gör!" 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails