Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

fredag 6 november 2009

En historia om bröd och smör - vem lurar vem?

"Det här är historien om bonden som möter bagaren i rättsalen. Bagaren har stämt bonden för att ha levererat för lite smör till honom. Vi kontrollmätning såg bagaren att för varje kilo han fick, var det bara 950 gram. Han blev "lurad" på 5% men fick förståss betala fullt pris.

När de träffades i rättsalen utbröt en het diskussion om svek, bedrägeri och falskspel. Efter en stunds tumult blev det såpass ordning så de båda kunde sitta ned och lyssna på varandras historia.

Bagaren berättade då lugnt och sansat att han litat på bonden, men av en tillfällighet kontrollvägt en leverans. Han tog då för givet att bonden hela tiden levererat för lite smör till honom.

När det var bondens tur bedyrade han att han aldrig med avsikt levererat fel mängd. Och tillade: jag blev av med min en kilos motvikt till vågen och kunde därför inte väga smöret ordentligt. Då jag visste att bagaren var beroende av regelbunden smörleverans löste jag det på följande sätt:

Jag tog en en kilos brödlimpa av surdeg som jag köpt hos bagaren och använde som motvikt..."


Verkligheten är inte som du tror den är, verkligheten är som du uppfattar den. 
Och vem lurar vem?

Samtidigt slås jag av följande uttryck som Stephen Covey fördjupar i sin bokklassiker "De 7 goda vanorna":

Försök först förstå innan du gör dig förstådd! 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails