Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

tisdag 9 mars 2010

Självtest: Självkänsla

Människor är inte födda med låg självkänsla. Vi ärver den inte heller. Hur skapar man då en positiv självbild och självkänsla? Självbild och självkänsla är starkt förknippade. Självbilden kan sägas vara hur du ser på dig själv när du är eller gör saker tillsammans med andra. 

Självkänslan är det värde du sätter på dig själv eller det värde du känner för dig själv, självvärde eller självkänsla. Processen börjar med att lära känna sig själv och acceptera vem och vad du är.

Nedan följer ett antal påståenden som hjälper dig:

Vad stämmer på dig av följande påståenden?
 Jag känner inte att jag är en viktig eller omtyckt person
• Jag ser inte någon anledning att andra ska gilla mig
• Andra verkar inte uppmärksamma mig och jag anklagar dem inte
• Jag gillar inte nya saker
• Jag föredrar trygghet och kända omgivningar
• Jag har inte så stort hopp om framtiden
• Jag förväntar mig inte så mycket av mig själv
• Jag tror att jag inte är attraktiv
• Andra tycker att jag inte är attraktiv
• Det kommer troligtvis inte gå bra för mig
• Jag är mindre älskvärd än jag önskar




Vad stämmer på dig av följande påståenden?
• Jag är minst lika bra som andra med samma bakgrund och erfarenhet
• De flesta jag känner bemöter mig med respekt och förtroende
• Jag har en bra förståelse för livet och den person jag är
• Jag förstår och accepterar min styrkor och begränsningar
• Jag gillar nya och utmanande uppgifter och jag vet att jag klarar dem bra
• Jag har inget emot att ta risker
• Jag förväntar mig alltid att göra bra ifrån mig
• Jag gillar att vara ensam emellanåt
• Jag är en älskvärd och unik person precis som jag är
• Jag respekterar andra människor

Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? 
Vilka påstående passar bäst in på dig?

Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre än om du instämmer med de sista 10 frågorna.  Du hittar dina "träningsområden" inom de områden där du instämmer i hög eller låg grad.

Imorgon får du ytterligare en "självtest" för att reflektera över ditt värde, din självbild och din självkänsla. 

"Life is a self-fulfilling prophecy. You may not get what you want, 
but in the long run you will get what you expect." Denis Waitley
 

2 kommentarer:

Nina Jansdotter sa...

Hej
bra test tycker jag.
Jag har länkat till det från min www.sjalvkansla.info
ha en bra dag :)

100% Åkerman sa...

Tack Nina!
Länkar gärna tillbaka till din inspirerande sidor. Må prima!/Kenth =)

Related Posts with Thumbnails