Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

torsdag 18 mars 2010

Attityden är skillnaden - en servicehistoria

Vad är skillnaden mellan god service och service i mästarklass? Eller kanske t om undermålig serviceupplevelse...



Var och lunchade med en kollega i tisdags på ett vanligtvis mycket bra ställe. Miljön är skön, avkopplande och genuin. Maten är normalt vällagad, välsmakande och god. Till en lite högre, men fortfarande rimlig peng.

Detta hände:

Vi var där 11:05 och restaurangen öppnade först 11:30. Inga problem för oss. Vårsolen lyste på våra ljustörstande kroppar och fåglarna kvittrade så det blev en härlig promenad. Tillbaka, enligt vår klocka 11:32. Tre personer ur personalen sitter på utsidan, dricker kaffe och röker. "Det är bara bageriet som har öppnat ännu..." var kommentaren vi möttes av. Min kollega sa då: "Min klocka är några minuter över halv tolv,,,". Svaret kom fort från en ur den samlade personalen: "Ja, men vår klocka på insidan är inte halv ännu..." blev svaret.



Vi gick iväg runt hörnet och började förstås reflektera över svaret. Ska vi gå någon annanstans?
Efter några minuter gick vi tillbaka och in. Väl inne möttes vi av samma personal, fortfarande med privata kläder på sig och inte riktigt klara för gästernas ankomst. Vi finner ett bord och slår oss ned. Strax kommer samma servitris som gett oss kommentaren på utsidan: "Vår skrivare har gått sönder så jag har ingen meny...." och fortsätter med ganska irriterad stämma: "...så ni får lyssna vad jag säger." med extra betoning på ordet "lyssna"...

Jag frågar om salladsalternativet är en rejäl sallad med mycket grönt. (Ibland kan ju finare restauranger ha stora tallrikar men inte så mycket mat...). Svaret kom fort: "Ja, salladen är stor, den blir du mätt på." 

På vårt bord var inte heller varken glas, servetter eller bestick framlagda. "Dem ligger i lådan där borta..." blev svaret på frågan med en pekande hand.

När maten sedan kom såg den mycket smaklig ut. Kycklingen som min kollega beställt ställdes ned och tillsammans med min sallad fick jag den korta kommentaren; "Den ska du bli mätt på!"

Tack för att vi fick något att snacka om under lunchen helt. Och du har precis också fått något att prata om. För det är det vi gör. När vi inte upplever att service, bemötande och betjäning är bra pratar vi, om det med andra. Och skillnaden, mellan nonchalans, god service och mästarklass kan vara hårfin. Skillanden sitter ofta i de små detaljerna och i attityden du möts av.


Jag förmodar att du själv redan uppmärksammat minst tre tips ovan för hur du inte ska göra om du vill ha nöjda och glada kunder.

Skicka mig dina servicehistorier, bra eller mindre bra. Alla historier belönas med min bok: Kunden är ditt varumärke.

Maten på bilden har inget med historien ovan att göra ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails