Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

tisdag 14 april 2009

Vad tänker andra... har allt en själ?


Ibland styrs vi alltför mycket om vad andra ska tänka och inte minst säga om oss.
Ibland kanske du t o m undrar om de överhuvudtaget tänker och känner...

Hur är det egentligen: har allt levande en själ?

Vi kan säga: "Jag och min hund var ute och gick..." eller "Jag lekte med min katt." Eller "Jag var på en härlig ridtur med min häst." Vi antyder då att vi har en själsfrände i hunden, katten och hästen, samt att vi umgås. Att vi båda på något sätt har ett inre som lever. Vi har ett utbyte av varandra på ett medveten och omedvetet plan.

Men hur blir det när vi istället säger: "Jag och min cykel var ute på en tur..." eller "Jag pysslade om mina kära rosor...". Kanske låter det något mer suspekt, eller inte? För visst kan vi även ha en utbyte av cykeln och rosorna.

En levande varelse som har ögon kan vi se på och in i. Redan ett nyfött barn ger respons tillbaka när du tittar babyn i ögonen. Vi kan förnimma det allra innersta.

Men var hittar du själen, egentligen? Och vad döljer sig djupt inom dig?

Gör denna enkla övning:
Fäst blicken på något (eller någon) och bara "se och känn in" under kanske 2-3 minuter. Fokusera hela tiden på det du tittar på. Märk vad som händer med dig, vilka tänkar och känslor som kommer. Vilka bilder och associationer får du. Kanske hör du t o m andra saker än normalt. Släpp fram det som kommer upp i ditt inre...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails