Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

tisdag 14 april 2009

Styrs du av dina mönster?


Vi har alla vanor. Vanor som hjälper och vanor som stjälper. Var inte som strutsen, våga ta upp huvudet ur sanden och se vaket på ditt eget liv...

När du tänker på vad du gjorde i morse hittar du vanor, eller varför inte kalla det mönster. Följer du mönstret känner du dig trygg, allt går som det ska. När du inte följer mönstret kan du antingen känna tillfredställelse genom att du har provat något annat, eller så klandrar du resultatet genom att "skylla på" det du inte gjorde... Ett mönster är till för att följas annars blir det "fel".

Din egna och andras kommentarer kan vara: Har du vaknat på fel sida? Har du inte fått ditt kaffe? Har du varit på kurs eller? Har du inte...? Känner du igen dig?

Kommentarer som oftare "stjälper" än hjälper. Och som får dig än mer inrutad i ditt mönster, men du har ju ett val, eller hur?

Styr mönstret dig eller styr du ditt mönster?

Fundera ett ögonblick över följande frågor:
- Vad gör du som du alltid gjort?
- Vad är "rätt" i ditt liv?

Var sedan villig, nyfiken och se med med "glasögon" och upptäck nya sätt du skulle kunna göra på. Och tillåt dig själv att också göra det och stå för det.

Svaren på kommentarer ovan kanske istället blir:
"Nej, jag har inte vaknat på fel sida, detta är en ny sida, min rätta sida."
"Jag har slutat att dricka kaffe."
"Ja, jag har varit på kurs och nu ska jag göra på annat sätt."

Med tillägget: "Och hjälp mig genom att påminna mig när jag faller tillbaka i mitt gamla mönster, tack".


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails