Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

onsdag 1 april 2009

"Jag känner mig lurad..."


"Jag känner mig lurad", sa en taxichaufför för många år sedan till och min fru när han accepterat att köra oss från Majorna i centrala Göteborg till Delsjön i öster (en bit utanför...) för 120:-. När vi kom fram, och under vägen, insåg han att det skulle blivit betydligt dyrare om han slagit på taxametern. Under resan beklagande han sig högt flera gånger....

Pacta sunt servanda heter det inom avtalsrätten, något jag drar mig till minnes från dagarna på Handels. Avtal är till för att hållas. Och när du själv serverat äpplet får du bita i det, hur surt det än månde vara. Kanske t o m med ett leende på läpparna ;-)

Så kan det för vissa människor ibland kännas i många delar i livet. Men innan du börjar beklaga dig nästa gång, ställ dig frågan:

"Hur delaktig är jag själv i beslutet?"

Och vad skulle jag kunna gjort istället? Samt framförallt, vad behöver jag göra nu?

Nu är våren här. "Nä säger du, den luras nog. Det blir bakslag". Kanske, kanske inte. Vem vet? Det finns några saker du inte kan påverka, vädret är en av dessa...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails