Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

torsdag 5 mars 2009

Tid är ett val. Hur du enkelt ger dig mer tid?

Vad kan du göra samtidigt som du gör något annat? Jag brukar prata om NET-tid – No Extra Time. Saker som du kan göra samtidigt som du gör något annat.

Tre tips om restid, väntetid och något jag kallar maskintid. Detta skriver jag samtidigt som jag väntar på att min familj ska bli klar för att gå och äta frukost på hotellet i Rom...

Restid – hur utnyttjar du din restid? Vad skulle du kunna läsa eller lyssna på som samtidigt lär dig något eller som ger nöje? Eller när du bara tar en promenad, ger dig själv motion, vad kan du samtidigt lyssna på? För mig är Mp3 och bärbar CD-spelare ett måste.

Väntetid – hur använder du den? När du väntar på andra att bli klara? När du väntar på bussen eller på att bli hämtad? När du väntar på din tur? Vad gör du av den tiden. Ha alltid en bok med dig i fickan. Eller en liten anteckningsbok där du kan reflektera och skriva ned påminnelser till dig själv. Det är lätt att ta hand om sin tid om du planerar för det.

Maskintid – vad menar jag då med det? Vi är i dag starkt beroende av olika maskiner, som gör jobb åt oss. Se till att de alltid är igång. Lägg i en maskin tvätt innan du går hemifrån eller ännu hellre när du går och lägger dig. Sätt på diskmaskinen. Eller gör en back-up på hårddisken. Hur kan du få maskiner att arbeta för dig samtidigt som du gör något annat?

För att citera fysikern Bodil Jönsson; ”Tiden går inte, den kommer hela tiden”. Det handlar snarare om vad du väljer att göra. Ge dig själv mer tid – ta hand om din NET-tid!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails