Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

torsdag 3 december 2009

Kritisera aldrig intentionen

Du vet bäst! Du har rätt! Din åsikt är den sanna!


Är det alltid så? Troligen inte. Men hjärnan vill gärna sluta loopen, drar slutsatser och vill behålla den kartbild du redan har. Många är snabba att kritisera andra. Uttalanden som ofta dessvärre är kritik på personen:

"Du måste vara..."
"Fattar du inte..."
"Du borde ha gjort..."
"Du borde ha tänkt på..."

Rätt använt är kritik inget negativt utan en återkoppling. Kritik i sig är varken negativ eller positiv utan bara en bedömning. För dig kan det vara ett sätt att lära dig av omgivningen.

Lär dig att
  • göra en bedömning av beteendet inte personen
  • det är handlingen inte människan som ska bedömmas
  • din kritik ska ha en positiv intention, inte att "sätta åt någon" 
  • kritik oftare kommer att tas negativt än positivt
  • försvar, förklaringar och förnekanden är naturliga reaktioner du möter
  • undvika ovanstående reaktioner för att nå fram med din återkoppling
Den värsta kritiken... 
Den absolut värsta kritiken är när du kritiserar intentionen, den bakomliggande tanken bakom handlingen. Kritisera aldrig avsikten eller syftet bakom handlingen. Du kan aldrig säga något om varför personen gjort den han eller hon gjort. Det kommer alltid bli din tolkning. Men den kritiken kommer sannolikt väcka upp ännu mer ovilja hos den andra att ta emot din återkoppling.

Kritik kan vara medveten men lika ofta omedveten i ditt sätt att uttala dig.
Är du medveten om hur ofta du kritiserar andra? Och på vilket sätt?


"Leta efter hästarna, inte hästskiten i ditt liv."
Kenth Åkerman
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gött att läsa eften en tuff dag med kalla samtal en kall dag i december.

100% Åkerman sa...

Tack! Och vill du ha mer "goa grejer", prenumerera på "Veckans Coachtips" http://www.veckanscoachtips.se

Njut helgen!
Kenth :-)

Related Posts with Thumbnails