Personer som av någon anledning klagar eller gnäller om och kring saker som de inte kan påverka eller som borde vara över (ex: en skada som läkt sedan länge, en skilsmässa långt tillbaka, ett dödsfall som de inte kan komma över...), hur beter du dig mot dessa?
Jag menar inte att du inte ska ge omtanke och stötta när det är svårt. Det är när det gått lång tid eller när "tillståndet" återkommer utan direkt anledning som du behöver tänka på ditt agerande.
Om du ger ömkan och medlidande finns en stor risk att du stjälper istället för hjälper personen.
Den som gnäller får uppmärksamhet. Den som ömkar sig får medhåll. Den som klagar får vatten på sin kvarn. Med stor sannolikhet kommer personen fortsätta med sin klagan. Du har uppfyllt personens behov av att få uppmärksamhet, vara sedd och kanske till och med älskad.
Istället visar och säger du tydligt att du inte vill lyssna mer på personens klagovisa eller gnäll. Att du hört och förstått att personen haft det svårt. Men samtidigt att det nu borde vara över, i alla fall för dig. Du får annars det du accepterar, mer av samma...
Min fundering till personen blir (och också frågor som jag ställer i coachningsmöten):
Hur länge vill du vara ledsen över detta? Hur långt tid ska du älta?
Här är några fler tips:
Tips för att höja motivationen
Sju steg till mindre gnäll
Lycka till!
10 TIPS Framgångsprinciper
-
*För lycka och välgång*
En princip kan sägas vara en filosofi, det är *inte en handling. *Men dina
handlingar bygger din filosofi. Kanske ska du då börj...
14 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar