Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 7 december 2009

Bara fri lek denna veckan?

När jag var liten kan kan jag minnas att jag ofta gick till mamma och sa: "Jag har inget att göra..." Barn (och jag tror människor) är skapta för att "göra saker". Sedan är förstås frågan vad du gör. Samtidigt säger man inom den anglosaxiska världen att vi är human-beings inte human doings. Vad anser du?

För ett tag sedan utryckte min son Emil följande tänkvärdhet, halvt i sömnen:
"Det ska inte finnas något man måste göra. Bara fri lek!" (Emil Åkerman)




Det är måndag och en ny vecka. En vecka för fri lek kanske? Det är fjorton dagar kvar till årets bästa barnhögtid - julafton! För många en dag för mys, glädje, samvaro och fri lek! För andra kulmen på några veckors stressande i affärer, städande och julstress på jobbet.

Men varför vänta till julafton med den fria leken...?





När går gränsen för att "fri lek" blir "görande" kan man undra nyfiket. Jag hörde bara för några dagar sedan en förändring i min sons samtal till en av sina kompisar. Istället för "Hej ska vi leka?" så frågade han: "Hej ska vi göra något?". Han har nyligen fyllt 10 år.

"Jag har inget att göra?" frågade jag min mamma igen. "Hitta på något!" fick jag ofta till svar. Idag har jag inga som helst problem med att varken hitta på saker eller att göra saker. Det märkliga är att många människor jag möter snarare uttrycker:

"Tänk om jag inte haft något att göra..."

Hur ska vi ha det egentligen?

För egen del är det en kul vecka i antågande. Tre kul uppdrag. Tre resor till Stockholm. Gästbloggande på Du och Jobbet.  Och många nya möjligheter till både lek och att göra saker ;-)

Njut veckan.


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails