Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

fredag 24 juli 2009

Vad ska du lära till hösten?


Livet är ett ständigt lärande. Det är med nyfikenhet och frågor som du driver utvecklingen framåt! Och det finns mycket att lära och ta in.

Barn sägs lära sig nio nya saker varje dag. Handen på hjärtat – när lärde du dig något nytt senast?

Kanske var det precis nu. Du som tagit för vana och följer bloggen har möjlighet att reflektera och lära med nya uppgifter varje dag. Jag hoppas dessutom innerligt att du själv tar till dig ny kunskap och blir nyfiken på att lära ännu mer om människans (och din!) stora potential.

Vad gör du för ditt eget lärande?

Själv läser jag en facklitterär bok i veckan. Och jag har minst tre fyra på gång – samtidigt! Jag läser inte alla från pärm till pärm. Om inte boken griper tag, fångar mitt intresse eller ger mig "nytt", skummar jag den snabbt och går vidare till nästa. Har du varit på ett bibliotek eller om du följer med i den ständiga bokutgivningen så vet du att det är en omöjlighet att läsa allt... Vi attraheras av olika saker och dessutom är långt ifrån allt som är skrivet bra.

Vad läser du? 15 minuter om dagen blir många böcker på ett år.
Har inte tid?
Stäng av TVn en timma varje dag och du har läst en 10 veckors heltidskurs på ett år!

Jag lyssnar till MP3 inspelningar med föredrag, bokuppläsningar eller intervjuer minst 1 timma varje dag när jag är ute med hundarna. Alltså inte musik. Jag är också en trägen citatsamlare och allmänt nyfiken. Jag har en passionerad drivkraft för att lära mig. Något som hjälpt mig i yngre år, då jag haft det ganska lätt för mig i skolan. Och som nu gör att jag dessutom skriver massor. Några böcker har det blivit, en mängd häften, artiklar med mera. För att inte glömma Veckans Coachtips. Att skriva denna blogg är för mig ren och skär avkoppling, samtidigt som jag själv får reflektera och lära mig nya saker. Både detaljkunskap och större sammanhang som adderar till det jag redan vet.

Och du vet väl att det bästa sättet att lära sig (och andra) nya saker är att koppla det till något som redan är känt för personen ifråga.

Inga pengar till böcker?
Gå till närmaste bibliotek och kolla vad de har i Mp3/CD hyllorna när det gäller de område du vill lära mer om? Biblioteken är en ibland bortglömd guldgruva för kunskap.

Vill du verkligen lära dig något?
Anta utmaningen att hålla föredrag om något nytt ämnesområde på jobbet, eller din favorithobby i föreningen du är med i. När du ska lära andra och förmedla en kunskap, lär du som bäst. Själv har jag förmånen att stå på scen och inspirera väldigt ofta då det är mitt "jobb". Och lär mig då nya saker hela tiden som adderar till mina färdigheter...

Vilket ämne skulle du vilja fördjupa och förmedla vidare? Till vem?

För det är väl färdigheterna som vi ofta vill uppnå. Det är kul att veta hur saker och ting hänger ihop, men att själv uppleva det, göra det och vara en del av upplevelsen är ännu bättre.

Det viktigaste blir då hur du väljer att använda kunskapen. Och reflekterar över frågorna: Varför gör jag som jag gör? Vad är ditt mål och fokus?

Så, vad ska du lära till hösten? Vilken utveckling vill du ha? Vilken utbildning vill du gå? Dags och "skriva in dig" nu.


Bild; Och mycket kan du läsa på distans. Alla böckerna på bilden ovan representerar material för PUMT, Personlig Utveckling genom Mental Träning. En distansutbildning som jag rekommenderar för dig som vill lära känna dig själv. Själv går jag den för att fortsätta vidare och även blir licensierad mental tränare, Även utbildningar inom NLP, Neuro Lingvistisk Programmering, kan jag starkt rekommendera. NLP har givit mig inte bara redskap att hjälpa andra, utan också en grym egen personlig utveckling.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails