Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

onsdag 22 juli 2009

Upplevelse av stress på jobbet

Idag ska du få ytterligare verktyg för att se över din jobbsituation. Men jag har semester tänker du...

Det kanske är bästa tiden och tillfället. Men vänta tills du fått en bra distans till det du gör.

En del av de grundläggande frågorna jag ställer när jag börjar en coachning med en ledare är följande:

  • Hur ser förhållandet ut mellan dina krav och de resurser du har till förfogande?
  • Hur är kraven i förhållande till din möjliga kontroll av läget/jobbet/projektet/din roll?
  • Hur ser ansträngningen ut jämfört med den belöning det ger dig?

Dessa tre frågor ger mig en snabb uppfattning om stressnivån, balansen mellan krav och förmåga (som i sig ibland är en egen fråga). Och varför inte lägga till:

  • Hur upplever du dina krav i förhållande till din förmåga på hemmaplan?

Jag brukar arbeta med 10-skalor. Där 1 motsvarar "låga eller inga alls" (exempelvis:krav) och 10 motsvarar "hög eller fullständig" (exempelvis: kontroll).

Hur ser dina siffror ut på ovanstående frågor? Hur är balansen så som du upplever den?

Kom ihåg att det är din egen upplevelse och värdering av situationen som är avgörande för om du upplever stress eller inte.

1 kommentar:

Johan sa...

Tack för en bra artikel om stress på jobbet. Har även sett ett intressant koncept på vissa arbetsplatser http://www.promas.se/verktyg-for-dig/stress-pa-jobbet/

Related Posts with Thumbnails