Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 6 juli 2009

Optimala zonen - hitta flytet


Ny vecka. Kanske en avspänd vecka, eller sitter jobbstressen kvar?

Vill spinna vidare på temat avspänning, avkoppling med koppling till hur vi presterar bäst.

Det är tennis i Båstad och vårt stjärnskott (nåväl han har slitit på ett tag...) Robin Söderling är högaktuell. I en DI intervju (Tennis Special 3-19 juli 2009) säger han så här:

"Jag har alltid haft ett bra psyke för tennis. Men ibland har jag velat för mycket. Då blir jag förbannad, spänner mig, tappar koncentrationen och spelet låser sig. Om jag tar det för lugnt slappnar jag av för mycket, blir loj och det blir inte heller bra. Jag vill hitta balansen, vara tänd men på rätt sätt. Det är inte alltid det lättaste."


Var ligger balansen? Hur ser förhållandet mellan prestation och spänning ut? Och hur hittar Robin (och även du) "balansen"?

Din grundspänning + spänningstillägg = situationsspänningen

Grundspänningen är högst individuell, men med för hög grundspänning behövs inte mycket för att den optimala zonen ska passeras, om den inte redan gjort det. En person med allt för låg grundspänning behöver än mer laddning för att nå den optimala prestationen. Grundspänningsnivån, vardagsspänningen, är den nivå som du behöver ha för att fungera och göra det du gör i vardagslivet. För att hålla kroppen igång och funka mentalt.

Att vara helt avspänd gör att du inte presterar överhuvudtaget. Och att vara för spänd gör att du är för mycket "på tå" och av den anledningen inte heller presterar.

Att träna muskulär avspänning och mental träning minskar din grundspänning och lär kroppen skillnaderna mellan att vara tänd och laddad, eller bara spänd. Du kan då själv veta när du är på rätt väg. Den extra spänningen (spänningstillägget) krävs för att vara muskulärt laddad och mentalt redo.

Läs mer om muskulär avspänning.

Beställ CD för mental träning och avspänning av Lars-Eric Uneståhl.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails