Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

torsdag 27 maj 2010

Du är din egen företagare!

Är du egenföretagare vet du vad det innebär. Att själv skaffa kunder och intäkter, hålla i kostnaderna, fatta beslut över investeringar, planera, administrera, göra bokföring, bokslut, svara på alla samtal från säljare med mera med mera. Och också att sälja dig själv! Utan intäkter - ingen lön. Svårare än så är det inte.

Jag brukar ibland säga att precis som vi går i skolan och praktiserar på olika företag borde alla någon gång under livet vara egenföretagare. För några år sedan samarbetade jag med ett stort företag inom bankverksamhet där hade man en annorlunda syn på relationen till medarbetarna. Varje år vid utvecklingssamtal fick alla medarbetare komma med sin "offert". Vad tillför du till verksamheten och vad kan du/vill du tillföra ytterligare under nästkommande år. Helt enkelt, om företaget skulle anställa dig igen, skulle du vara den mest lämpade för rollen?

Du är din egen företagare!

Jag tror att vi skulle få se fler människor som agerar, tar ansvar och som inte nöjer sig med det man har idag om vi kunde se oss som egen företagare. Du är ditt eget företag. Kanske har du som läser detta redan bestämt att detta handlar inte om dig för du är ju anställd.


Tänk om du istället skulle resonera på följande sätt:

"Jag är egenföretagare och förnärvarande har jag 
en uppdragsgivare 
som sysselsätter mig till 100%."



  • Vilka konsekvenser skulle detta resonemang få?
  • Vad skulle krävas av dig?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails