Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

söndag 27 januari 2013

Är du kapten på din egen skuta?

För mig finns inget som heter jobb. För mig hänger jobb, fritid, semester, resor, träning med mera ihop. Det är inget antingen eller. Inte ens "Äntligen fredag"! utan lika mycket "Äntligen måndag!" Virgins grundare Sir Richard Branson säger så träffande så här:  

“I don’t think of work as work and play as play. It’s all living.” 

Jag älskar det jag gör, men tvekar ibland. Jag är bra på det jag gör, men är sugen på annat ibland. Jag klarar mig bra på det jag gör, men funderar på att prova något annat ibland. Det får mig att reflektera. Det är nyttigt för oss alla. Kanske inspirerar följande funderingar även dig att stanna upp ett ögonblick...

Bokslutet...
Det har snart gått en månad av det nya året. 2012 är förpassat till historien. Jag som driver egen verksamhet och går in på mitt femtonde år har gjort klart det ekonomiska boksluten. Aldrig har jag varit så tidig med detta. Känns kanonbra att kunna lämna året, se nuläget och göra nya avstamp från detta. Jag har även gjort klart förvaltningsberättelsen både för verksamheterna, jobbet och för mig privat; vilket som var förra årets höjdpunkter och lärdomar. Och vad som behöver vara fokus för innevarande år.

Jag har alltid levat efter en tro på att allt löser sig. En form av välståndsmentalitet. Det handlar inte om att reda pengar, utan snarare om en inställning. Även om det går upp och ned även för mig så löser det sig. Ingen idé att oroa sig för saker innan de händer. Givetvis behöver även jag känna trygghet, men den kommer snarare inifrån. Ett lugn och en inre övertygelse på det jag gör. En övertygelse att allt kommer bli bra. Men ibland tvekar även jag...

Ha en anställning eller vara självanställd?
Att ha en anställning med lön som kommer in på kontot oavsett hur mycket energi man lagt på jobbet just den månaden. Att veta att jag kommande månad varken behöver oroa mig för, eller  att jag behöver jobba extra hårt för lönen. Att kunna lämna jobbet och ta hand om min fritid. Att ta sin semester utan att behöva tänka på att fylla kalendern med uppdrag. Det är ett enkelt, eller i alla fall ett enklare liv tror jag. Men ju längre tiden går får jag svårare att se mig själv där. Den ena dagen den andra lik. Det ena året det andra likt. Jag vet att jag är väldigt cynisk och enkelspårig nu, men valfrihet och flexibilitet är två av mina viktigaste värderingar för att jag ska må bra. Men detta är ju bara vad jag tror, en vald sanning och övertygelse som jag blir allt mer fast i. Kanske är det istället tvärtom!

Är jag kanske istället feg...?
Att driva sig själv som självanställd i egen verksamhet kräver andra saker. Du måste lita på din förmåga. Tro på framtiden. Tro på marknaden. Tro på att du ger nytta till kunden. Våga ta betalt. Våga stå på dig. Våga släppa taget.  Våga sticka ut. Det krävs mod att vara egenföretagare. Jag vill inte säga att jag är modig för att jag driver eget, kanske är jag egentligen feg. För feg för att vara i en större organisation. För feg för att visa att jag inte presterar, inte orkar med byråkrati, inte klarar av när det inte händer saker. För feg för att våga vara i en stor organisation. För feg för att släppa det jag gör för att prova annat.

Jag har en stor tilltro (ibland alltför stor?) till andra människor. Jag tror också på min egen förmåga. Jag tror på livet. En av mina förebilder, Sir Richard Branson säger (och gör!) många kloka saker. Detta är ett av de visdomsord han formulerat:

“I am the captain of my ship and master of my fate. I believe in myself. I believe in the hands that work, in the brains that think, and in the hearts that love.”





Det är precis så jag också känner, kunde inte sagt det bättre själv. Dessa meningar var det som fick mig igång att reflektera och skriva blogginlägget. Det krävs mod. Det ger frihet. Men främst är det ett stort ansvar. Det är ett ansvar att leva. Att jobba. Att ha familj.

Det är ditt ansvar att ta ansvar för ditt liv.

Jag sliter på varje dag för att ha kul, göra roliga saker, skapa nya produkter, inspirera fler människor, få in nya uppdrag. Inget kommer av sig själv. Inte för mig. Inte för någon. Den som tror att framgång bara kommer, ett gott liv bara "blir" tror jag lever i en drömvärld. Framgång och ett gott liv skapas. För mig är det livet nu som räknas, framtiden löser sig. Men jag behöver bli bättre på att leva nu och även se till att framtiden tryggas. Kanske har det med åldern att göra? Men jag ska varken gå och dö eller pensionera mig...

När det gäller mitt inre välstånd vet jag vad jag mår bra av. När det gäller min fysiska kropp vet jag hur jag kan vara på topp. När det gäller det ekonomiska välståndet är det inte tillräckligt, men långt ifrån dåligt. Jag jobbar på, nu hårdare än någonsin, för att skapa en plattform som kan generera ett ekonomiskt flöde utan att jag behöver vara där. Något som jag, handen på hjärtat, varit dålig med under de år jag varit verksam som egen. Jag är bra på att hitta på nya saker, nya idéer, nya projekt som också slukar resurser. Finns resurserna ska de användas.

Många gånger har det varit projekt som främjar andra mer än mig själv. Alla projekt har inte slagit väl ut av olika anledningar.  Kanske har jag fortsatt för länge med ett bristande fokus som följd? Men nu känns det som jag funnit plattformen och vändningen är på gång. Jag väljer bort, fokuserar och prioriterar. Nu är det hög tid. Hög tid att samla ihop alla lärdomar. Göra det jag borde göra. Leva så som jag borde leva.

 Livet är varje dag. Varje dag är ett liv. 



PS Om du läst så här långt, vad har du kommit fram till.
Vad är det hög tid för dig att göra?



Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails