Tips för upplevelser
som ger mersmak
- Öppna upp din butik. Släpp in kunden bakom kulisserna. ”Här mals köttfärs”. ”Här prismärker vi varorna”. Bjud in till studiebesök. Visa upp hur processen funkar, hur ni arbetar med kvalitet, vilka leverantörer ni har, vilka drivkrafter som ligger bakom…
- Låt kunden hjälpa till. Gör som IKEA. Delaktighet skapar engagemang och merförsäljning.
Bli
en hovmästare - du med!
Det påminner mig om en historia jag
läste för länge sedan i en insändare:
Det var överbokat på den anrika
restaurangen. Paret, rejält uppklädda för kvällen, hävdade sin bordsbokning och
dessutom att det var ett fönsterbord beställt! Men det var fullt. Här kan du
säkert tänka på många svar till gästerna där alla pekar mot ett ”Ledsen, ni har
ingen bokning. Ni får komma en annan kväll…”. Istället säger hovmästaren
följande:
”Okej, vi gör så här. Om ni hittar
fönstret, så fixar jag bordet!”
Kan det bli mer samarbete än så!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar