Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

onsdag 13 februari 2013

Semlor och service

Semlor säljs idag från november fram till slutet februari. Med peak runt Fettisdagen som var igår den 12 februari. Själv råkade jag vara i Älvsjö på uppdrag och fick av en tillfällighet smaka "Stockholms bästa semla".

Ett litet mästerverk! Vid första anblicken inte annorlunda än en klassisk semla. Men smaken...!

Efter välförrättat värv och innan tåget skulle ta mig hemåt igen letade jag givetvis upp Älvsjö Konditori. Som det serviceproffs jag är ville jag finna källan.

Väl där hittade jag ett normalstort bageri och konditori, med några bord för servering.  Café och lunchservering en trappa upp. För dagen rejält uppbullat, eller ska jag säga uppsemlat ;-) De var förberedda på anstormning! Det var bara att ta nummerlapp. Tror att det säkert var kö hela dagen. Fyra expediter betjänade kunderna och levererade semlor på löpande band.

32 kronor för en stor, det fick bli två! 64 kronor. Du kan köpa två semlor i livsbutiken för 25-30:-. Alltså halva priset! Är det värt det? Förra året sålde man över 7 000 semlor under semmelperioden. En och annan semla blir det med andra ord...


En slät bulle, lite grädde, rostad mandel (tydligen ett av framgångsrecepten) i mandelmassan och äkta florsocker. Där är produkten. Kommer i fyra varianter; liten, mellan och normal stor. Samt en semmelkrans.

Jo tack! Jag är inget proffs på semlor på något sätt. Den smakade mycket bra. Kändes att det var "äkta" varor som smör, grädde, rikligt med mandel etc.

Utmärkelsen "Årets semla" säljer. Samt inte minst bloggen Semmelmannens utlåtelse. En omsättning på semlor för mellan 175-200 000:- är inte illa på en enkel produkt med relativt kort säsong.












Uppsumering:
  1. - du behöver inte ha den billigaste produkten för att sälja bra
  2. - även en "enkel" produkt kan dra långväga kunder
  3. - använd äkta råvaror, kostar så lite men ger valuta
  4. - få bloggare att jobba för dig (Semmelmannen)
  5. - använd utmärkelser i din marknadsföring ("Årets semla")
  6. - förbered anstormning (packa i kartong)

Marknadsföring och försäljning kan vara enkelt om du gör det enkelt!


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails