Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 12 april 2010

Lyckad eller lycklig?

Inom populärpsykologin pratas det ofta om det. Alla tänkbara coacher pratar om det. Veckotidningar är fulla av det. Vad pratar jag om? Lycka förstås.

Jag ska inte gå in på vad lycka är, dock fick jag en fundering häromdagen när jag pratade med en kompis.

  • Vad är att vara lyckad?
  • Vad är att vara lycklig?
Var var rörande överens om att det var två olika saker och behövde inte alls hänga ihop.

Att vara lyckad är mer ett utanifrån perspektiv, när andra ser på dig och det du gör.
Att vara lycklig är mer ett inifrån perspektiv, när du själv tänker på vem du är.

Skillnaden blir: 
lyckad - utifrån och något du gör
lycklig - inifrån och något du är 

Därmed inte sagt att något du gör och lyckas med (du är lyckad) inte skulle kunna göra dig lycklig. Men bara för att du är lyckad behöver du nödvändigtvis inte vara lycklig...

Inte speciellt revolutionerande tankar kanske, men jag är ändå nyfiken på hur du ser på saken. 



1 kommentar:

Helene sa...

Nu känns det helt plötsligt lite klarare för mig... Jag har nog allt för länge lagt för stort fokus på att vara "lyckad" snarare än "lycklig". Jobbar mycket med att sluta tänka vad andra ska tycka om mig - att "följa mitt hjärta" som alla kloka skriver :) De gånger jag känner mig lycklig är nog inte så ofta när jag varit lyckad. Jag blir lycklig när jag stannar upp och sätter situationen i relation till något annat och känner TACKSAMHET! Att känna tacksamhet = lycka, tycker jag...

http://happyhelene.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails