Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

onsdag 16 september 2009

Lev nu! Gör gravstensprovet.

Vad skulle du göra om detta var din sista dag i livet?
Vilka är det fem viktigaste sakerna du skulle ägna dig åt.


Fann följande runa i morgontidningen i helgen. När jag läste den fick det mig själv att stanna upp och fundera: Hur vill jag leva mitt liv, egentligen? Jag har själv svarat på frågan flera gånger tidigare men den tål att upprepas, gång på gång. Det liv jag verkligen lever svarar det upp till den bild som jag vill lämna efter mig?



"Du var en motor som alltid ville bli starkare, bättre och snabbare. Du ägde en lyskraft som svepte bort tvekan och likgiltighet. Orädd och nyfiken ville du vidare, för målet låg alldeles bakom kröken och vägen dit var ett stort äventyr och fest. Du var en gourmet med öga och gom för de små detaljerna, en människa som älskade människor och som ville bjuda oss på det allra bästa. Vi har förlorat ett hjärta som slog varmt ..."


Gravstensprovet:

Vad skulle dina efterlevande skriva om dig när du dör?

Skriv själv ned din egen runa redan idag. Kan låta som en morbid tanke, men skriver du den nu och gör det själv har du sedan all tid på dig att leva ett liv så det du skrivit blir sant.

Boktips:
Full Fart av Ken Blanchard är en underbar liten bok om vikten av att ha en vision, en dröm. Och om att "börja i slutet" för att sedan kunna leva det liv du vill ha. Att börja i slutet är också en av Stephen Coveys sju goda vanor i boken med samma namn (även "Att leva och verka till 100%).

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails