Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

lördag 12 november 2011

Energitjuvar som måste göras...

Fick frågan:  
Vad gör man med energitjuvar som ändå måste göras, där jag inte har något annat val? 

Hur vet du säkert att inga andra val finns?
På vilket sätt låter du "tjuvarna ta energi"?
Vad blir konsekvensen om du inte gör måste-sakerna? Bättre eller sämre. Eller ingen skillnad.

Och för vem är det ett "måste"? "Jag måste städa hela huset innan...", "Jag måste vara med när sonen tränar..." eller vad det nu kan handla om. För vem? Kanske är det ett sätt att döva det egna samvetet och fly från något annat. Att ställa sig dessa frågor sätter fokus på hur viktigt ditt "måste" är.

Det finns förstås "måsten" (jag är ingen "du ska bara göra det du vill"-coach) eller som jag ibland säger "GLVP-lägen" (GillaLägetVar-positiv). Det är saker som OM de inte görs idag blir det ännu mer jobb, dyrare, tråkigare nästa vecka. Eller jobbet försvinner helt enkelt inte. Kan du delegera? Göra det tillsammans med andra? Starta nu och göra bara 10 minuter (1%) om dagen, vilket gör att även den jobbigaste sak är gjord efter en tid.

Och ALLT är övergående, även om tanken ibland känns väldigt avlägsen. Försvinnande många måsten är egentligen inte så viktiga trots allt...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails