Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 9 januari 2012

Tilbaka i selen - ord som påverkar

Jag hade en kollega en gång som ofta använde uttrycket sig med följande ord: "Tillbaka i selen igen..." när semestern och ledigheten var slut. Är det verkligen där vi vill vara när vi är på jobbet undrar jag, i selen? Jag vet att han sa det med glimten i ögat och troligen som ett skämt. Men ändå kan jag inte riktigt släppa tanken...

Själv känner jag direkt en inneboende motvilja både i orden och inom mig.  Det blir liksom ett "måste" om jag ska tillbaka "in i selen". Fastbunden som i en babybjörn eller i fyrpunktsbältet i Lisebergs "Kanonen" jag kan inte själv påverka skeendet utan är i händerna på andra...

Men säkert är det många som känner trygghet i att komma tillbaka till de "vanliga" rutinerna igen. Men samtidigt är det det du verkligen vill? 

Vid alla årskiften pratas det ofta om nya tag, nyårslöften och nya föresatser. Enligt numera välkänd reklam, det är inte dagarna som gått utan dagarna vi minns som spelar roll... Visst ska vi få vara nöjda och glada med det vi har, men kanske inte fastna i det. Så om den nämnda selen är en bungy-jump-sele är jag mer tillfreds med tanken. Att kasta sig ut och våga riskera för att vinna. Förstås utan att bli dumdristig...

Många är budskapen om att "gör 2012 till ditt bästa år". Ett tema som jag gärna hänger på även om jag ibland känner att det kan bli för klämkäckt ;-)

Skapa nya rutiner och ritualer. Starta idag! Starta nu! Har bl a på Facebook fått lite mothugg om att "får man aldrig vara nöjd..". Men jag menar att vara nöjd ingår i strävan att bli bättre. Och blir du inte bättre känner du dig troligen inte nöjd i längden. Vad tror du?

Välkommen tillbaka in i selen igen ;-) 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails