Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 23 april 2012

MÅNDAGSPEPP: 10 minuter som gör skillnad


Våren är här.  Måndag igen. Äntligen! Mycket pockar på vår uppmärksamhet. Trädgård som ska iordningsställas, däck som ska bytas, garderober som ska röjas, kroppar som ska trimmas, lägg till det vanliga; tvätta, städa, diska efter kalaset med mera… 
Här kan du lyssna på morgonens inslag i P4 Morgon.
Lyssna: "Få det gjort- nu"
Själv ska jag springa Göteborgs Varvet 12 maj. Då behöver jag träna. För det mesta för att jag vill, men ibland för att jag måste. Känner du igen dig? Hur får du dig själv att agera är frågan för dagen! (Lära känna sin egen motivation ligger i att lära känna sig själv och vad man motiveras av:  ”vill” du till saker, få gjort saker, framåt, nyhet, söker variation… Eller om du istället undviker, går ifrån, "vill inte att...", söker trygghet. Morot eller piska, det är klart situationsberoende, men 40% motiveras huvudsakligen det ena eller det andra. Mer om detta en annan gång...)
Tänkte istället få peppa dig med några enkla 10 minuters regler, som jag valt att kalla dom. 10 minutersregler som funkar (i de flesta fall) för mig. Och av återkoppling jag fått även för flera andra...
a) Kom igång! När du inte har riktigt lust...
Gör "det" i 10 minuter. Bestäm dig sedan om du ska göra det!
Jag hade inte riktigt lust att springa igår morse. Tog på mig springkläderna, okej då…
b) Variera dig! Många tråkiga saker pockar på uppmärksamhet...
Vet att detta tips kanske inte funkar på procedur och detaljmänniskor ;-)
Starta med sak 1 (ex vika tvätt), gör det i 10 minuter, inte mer.
Gör sak 2 (ex ta hand om disken), gör det i 10 minuter, inte mer.
Gör sak 3 (ex rensa ut skafferiet, tvätta), gör det i 10 minuter, inte mer.

Tillbaka till sak 1 igen. 10 minuter. Byt uppgift!
Du hinner inte tröttna på 10 minuter och om du gör det får du snart sluta ;-)
Det bästa är DU ÄR IGÅNG! Kanske är du igång redan efter första aktiviteten.

c) Fokusera! Det hamnar grejer på ditt skrivbord eller du har saker framför dig som ”borde” göras. Istället för att gå och gräma dig, älta eller skjuta upp…

Fundera först på:
1. är det du som ska göra, annars delegera/sänd tillbaka uppgiften där den kom ifrån.
2. Behöver det göras nu?
- tar det kortare tid än 10 minuter. Gör det direkt!
- längre tid, planera in när du ska göra det.
Hjälper dig att prioritera och fokusera!
 
Vad blir möjligt? Hur kommer detta förändra din morgon eller dag?
Detta var  några tips om 10 minuter som kommer göra skillnad. För att komma loss, komma igång och komma till den härliga känslan att kunna bocka av. Det GER energi!

 Gör du inget, får du inget!  Lycka till!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails