Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

tisdag 6 juli 2010

Sjusovare eller Vad får dig att gå upp på morgonen?

Vad får dig att gå upp på morgonen? Är det krav och måsten eller är det kul och möjligheter?

Jag har aldrig varit någon sjusovare. Det brukar vi ju kalla människor som sover länge och som har svårt att gå upp på morgonen. Förresten, att sova till sju är det länge ...?

Visste du att sjusovare är en mus i släkten sovmöss. Nattaktiv och sover på dan. Runt ögonen har den en tydlig svart ring. Låter som en människa som sover för lite ... svarta ringar runt ögonen ;-)

De sju sovarna är också en gammal martyrlegend om sju kristna män som levde omkring år 250. De blev förföljda på grund av sin tro och flydde undan sina förföljare in i en grotta. På order av kejsar Decius murades grottan igen med de sju männen i. Där föll de i sömn och vaknade inte förrän 200 år senare, när grottan öppnades. (Wikipedia)

Vad får dig att gå upp på morgonen?
Svara på frågan...

Är det skäl som du gillar och är nöjd med?

Själv vaknar jag oftast utan att klockan ringer. Kroppen har lärt sig när det "är dags" och varför då inte lyssna på den. Sex timmars sömn räcker för mig för att ha energi och vara utsövd, vilket också är en vana. För det mesta är det upp vid kvart i sex, emellanåt ligger jag lite längre. De första morgontimmarna är nog de bästa. Morgonpromenad med hundarna, planera dagen och fixa lite. Det är så många roliga och utmanande saker som väntar -så varför vänta. Att reflektera genom att som jag nu gör, skriva på bloggen, är något som kan få mig att stiga ur sängen. Det är dagarna som är livet. Det finns så mycket som gör mig levande och som är värt att leva för. Sömn och återhämtning måste vi alla ha, men jag tror att de flesta har gjort till en vana att sova för länge...

Vad håller dig vaken om kvällen?
Svara på frågan...

Är det skäl som du gillar och är nöjd med?

Ställ frågan till dig själv ett antal gånger tills du finner svar som du är nöjd med. Svar som hjälper dig. Svar som gör dig glad. Har du inga bra svar eller är svaren inte tillfredsställande? Vad behöver du göra eller ändra på för att få svaren du vill?

Vad håller mig vaken? En bra fackbok, det goda samtalet eller något som jag är "inne i". Eller något som jag lovat mig själv att göra och finner inspiration till. Sällan är det en film på TV eller något annat program som får mig att stanna uppe. Snarare är TV ett rejält sömnpiller för mig. Ibland kan det vara skönt att somna i soffan framför dumburken (visst är det ett bra namn...) tillsammans med de jag älskar. Det är några filmer som jag sett fram till nyhetsbreaket i mitten av filmen och sen minns jag inget mer...

Svara på frågorna själv: Vad får dig att gå upp och vad håller dig vaken?



Nu är klockan sju, dags att gå upp!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails