Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

fredag 20 mars 2009

Vi håller kontakten...


Att ta hand om sina relationer är nog en av de viktigaste sakerna man kan göra i livet. Men det är näst intill en omöjlighet att upprätthålla kontakt med alla. Dessutom tror jag att du innerst inne inte alltid vill det.

Hur ofta har du inte sagt det när du träffat gamla kompisar, varit på semester eller kurs och träffat nya vänne: Vi håller kontakten! Och vad blir det av detta? Kanske ett julkort då och då? Eller bara ångest att "jag borde höra av mig...".

Det händer att jag själv får samtal ibland där den andra säger: "Jag har varit så dålig på att höra av mig...". Jag brukar svara:"Ja, och i så fall är vi två!" För att det ska vara en relation krävs det två. Och det är bara att konstatera att med vissa har vi mer gemensamt än med andra.

I dagens digitala värld finns större möjligheter att hålla de "sporadiska" kontakterna vid liv genom LinkedIn, Facebook med mera. Men samma sak gäller där - det krävs två för tango. När relationer upprätthålls genom tvång finns kanske inte intresset från båda sidor. I alla fall är det inte lika prioriterat.

Du vet också att vissa vänner kan du alltid "komma tillbaka till" och "börja där du slutade", oavsett hur lång tid det gått.

Ta med dig följande citat som hjälper mig ofta:

People come into your LIFE for a Reason, for a Season or for a Lifetime.

Och lär dig att skilja mellan vem det är du möter. Även den som du för tillfället inte anser vara välkommen kanske gör dig nytta. Det kan vara en dålig chef, irriterande kund eller en arrogant leverantör. Tänk då istället på av vilken anledning du just nu fått detta "träningsobjekt" på halsen...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails