Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

fredag 2 oktober 2009

Anka ljuger: trovärdighet på spel

Vad gör att vi litar på en människas ord? Det är en intressant fråga tycker jag.
Tidningen Resumé skriver om Anna Ankas skönhetsmiss på nätet. Enligt eget utsago säger sig Anna Anka (fd Åberg) att hon varit tvåa i Fröken Sverige tävlingen i början av 90-talet, eller var det en Hawaiian Tropic-tävling.

Resumé ställer sig frågan:
Ljuger hon? Ja, nej, vet inte.

För mig är det självklart att svara "Vet inte" för jag har ingen aning. Jag var varken med eller har hela bakgrunden klar för mig. Jag har en stark tro på människor intill motsatsen bevisas. Och förövrigt, hur viktigt är det egentligen när vi tänker på just ovanstående fråga?

Vad tror du, ljuger hon?

Om man får tro alla de som svarat på Resumés sida (4362 personer i skrivande stund) så gör hon det. Ljuger alltså. Nästan 3500 personer tror inte på Anna Anka. Hur vet man att hon inte talar sanning då?

Resultat från Resumés fråga:
78% har svarat "Ja"
10% har svarat "Nej"
13% har svarat "Vet inte"

Alltihop handlar om trovärdighet.

Men hur blir det med trovärdigheten hos alla de som dömer ut henne utan att ha alla fakta på handen?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails